Om författarna

Författarna

Eleonor Sjunnevik och Hanna-Karin Grensman minglar under releasefesten för Karriärrebell.

Hanna-Karin och Eleonor träffades första gången när Eleonor försökte headhunta Hanna-Karin till en chefstjänst på en av storbankerna. Storbanken visade sig inte vara vidare trevlig; Hanna-Karin tackade nej till tjänsten och Eleonor sade upp kontraktet med dem. Men den relation som hade börjat byggas upp under processen fortsatte och många av dialogerna handlade om hur arbetsväljare blir behandlade i rekryteringsprocessen. Och de blev mer och mer upprörda. Resultatet av denna upprördhet och ilska blev Karriärrebell. En bok som fullt och fast står på arbetsväljarens sida.

Osäkerhet skapar olust. - Eleonor Sjunnevik

Eleonor Sjunnevik - Beteendevetare, certifierad livs- och karriärcoach (EMCC)

• När Eleonor hade varit gravid ett par veckor med sitt första barn fattade hon beslutet att säga upp sig och startade företaget ES Recruitment & Coaching, som hon fortfarande driver.
  • Övertygad om att allt är möjligt och vill gärna uppmuntra till att våga tänka utanför ramar och regler.
  • Tycker att det ska vara roligt att gå igenom en rekryteringsprocess och att man ska komma ut på andra sidan och ha lärt sig något om sig själv.
  • Varje individ som befinner sig i en process ska utvecklas och få inspiration att våga tänka i nya banor och anta nya utmaningar.
  • Som rekryterare är det mitt jobb att hitta en matchning mellan arbetsväljare och arbetsgivare - inte försöka trycka in en rund boll i ett fyrkantigt hål.
  • De chefer som glömmer bort att de faktiskt har ett beroende av sina anställda, och tror att de är förmer, förtjänar inte att ha några.

Ödmjukhet är förmodligen världens mest överskattade egenskap. - Hanna-Karin Grensman

Hanna-Karin Grensman - Beteendevetare, författare och frilansskribent

• Propagerar för uppfattningen att det är lika viktigt att veta vad man är bra på som att veta vad man inte är bra på. Och man kan inte vara bra på allt.
  • Författare till flera böcker så som Peter Alexander den store, Att prata med barn om sexuella övergrepp, E-tjänster m.fl.
  • Eftersom Hanna-Karin envisas med att se potentialen i alla människor är hon förmodligen Stockholms sämsta rekryterare. Kanske Sveriges.
  • Skriver för tidningar så som Neo, SVT Debatt, Tvärdrag och Internet World.
  • Hanna-Karins första riktiga arbete var som grundskolelärare och hon älskar fortfarande att undervisa och föreläsa
  • Driver textbyrån Grensman & Grensmans AB.
  • Har sagt upp sig två gånger på grund av dåliga chefer - utan att ha något annat jobb att gå till.

Aktuellt just nu

Kvinna sträcker på armarna och känner sig fri
Det kom ett mejl som gjorde oss, Hanna-Karin och Eleonor, så himla stolta o...